Tuesday, July 17, 2018

ගුරුවරුන් ගේ හා දෙමාපියන්ගේ නොදැනුවත්භාවය නිසා ජීවිතය වරද්දා ගන්නා ළමයි

පෙර පාසල් ගුරුතුමියක් දිනක් මා හමු වී පැවසුවේතම පෙර පාසලේ සිටින අතිශයින් දඟකාර ළමයෙකු පිළිබඳවයි. මේ දරුවා කෙතරම් දඟකාරදැයි කිවහොත් ඔහුගෙන් නිරන්තරයෙන් අනික් ළමයින්ට නිතර හිරිහැර සිදුවුණා.පෙර පාසල් ගුරුතුමියටවත් ඔහු ව පාලනය කර ගැනීමට නොහැකි විය. ඔහුට අපි දසුන් යැයි කියමු. දසුන් ව පෙර පාසලෙන් ඉවත් කරන ලෙස අනිත් දෙමාපියන් නිතර ඇයට පවසන්නට විය. නමුත් ඇය දසුන්ව පෙර පාසලෙන් ඉවත් කිරීමට කැමති වුණේ නැහැ.

‘‘මම කොහොම ද දරුවෙක්ගෙ ජීවිතේ අඳුරු වෙනවා බලාගෙන ඉනනේ? අනේ ඔබ තුමියට පුළුවන් නම් මේ දරුවාගේ ගැටළුව විසඳා දෙන්න“ ඇය කාරුණික ඉල්ලීමක් කළා.

පෙර පාසල් ගුරුතුමියගේ ඉල්ලීම මත දසුන් බලන්නට අපි පෙර පාසලට ගියා. අප යන විට ඔහු සිටියේ ආහාර ගනිමින්. දසුන් බත් ඇට හැම තැනම විසුරවමින් ආහාර ගත්තේ. අවට සිටි ළමයින්ට කෑම වලින් දමා ගසන්නටත් වුණා. මී ළඟට තම අතේ තිබූ ඉඳුල් ඔහු අසල සිටි තවත් ළමයෙකුගේ ඇඳුමේ ඇතිල්ලුවා. දසුන්ගෙ ක්‍රියාව දුටු ගුරුතුමිය දසුන් පන්තියෙන් බවතට ගෙන ගොස් අත් හා මුහුණ සෝදවා අප හමුවට රැගෙන ආවා.

අපි දසුන්ගේ නිවසේ තොරතුරු විමසුවා.එම තොරතුරු වලට පිළිතුරු දුන් ඔහු එක් වරම දිවගොස් මේසයන් පෙරලා දැමුවා. ඉන් පසුව තව ළමයෙකුගෙ මුහුණ හැපුවා. දසුන්ගේ හැසිරීම අනුව ඔහු ADHD තත්වයෙන් පෙළෙන බවට උපකල්පනය කරන්නට හැකි වුණා.

අපි දසුන්ගේ නිවස වෙතත් ගොස් ඔහුගේ හැසිරීම් නිරීක්ෂණය කළා. ඔහු පෙර පාසලේ මෙන්ම තැන තැන දුව පනිමින් තම මවට හිරිහර කරමින් සිටියා. අප ඔහුට වඩාත් සමීප වී කතාබහ කළ පසු අප හා මිත්‍ර වී නිවසේ විවිධ දෑ පෙන්වන්නට පටන් ගත්තා.තම වඩා ගන්නා ලෙස පවසමින් අප වෙත පැමිණියා. මෙහි දී අපට තවත් එක් කරුණක් පැහැදිලි වුණා. එනම් දසුන්ගේ අසීමිත දඟකාරකම් නිසා වෙහෙසට පත් වූ මව ඔහුව නොරුස්සන තත්වයට පත්ව ඇති බවයි.මේ නිසා දසුන්ට දැනෙන ආදරයක් හිමි වුණෙ නැහැ.

පෙර පාසලේ දී හා නිවසේ දී අපගේ නිරීක්ෂණයන්ට අනුව දසුන් මන්ද අවධානිත අධික්‍රියාශීලී  ( Attention Deficit Hyperactive Disorder ) හෙවත්  කෙටියෙන් කිවහොත් ADHD තත්වයෙන් පෙලෙන බව තහවුරු වුණා.

ADHD හි ලක්ෂණ මෙසේ දැක්විය හැකියි.

01. අවධානය අඩු වීම - Inattention


  • නිතරම පාසල් වැඩ හෝ වෙනත් ක්‍රියාකාරකම් වල දී නොසැලකිලිමත්ව වැරදි කිරීම හා අවශ්‍ය තොරතුරු වලට අවධානය යොමු කිරීමට අසමත් වීම.
  •  එක දිගට යම් කාර්යකට හෝ ක්‍රියාකාරකමකට අවධානය රඳවා ගැනීමට නොහැකි වීම.
  • පාසල් වැඩ වල දී අපදෙස් පිළිපැදීමට නොහැකි වීම.
  • නිතරම මානසික පරිශ්‍රමයක් යෙදිය යුතු ක්‍රියාකාරකම් වල නිරත වීමේ අකමැත්ත හා ඒවා මග හැරීම.
  • දෛනික ක්‍රියාකාරකම් ගැන අමතක වීම.
02   අධික්‍රියාශීලී බව - Hyperactive 

  • නිතර නිතර දැඟලීම, බලවත් නොසන්සුන් බව.
  • වාඩිවී සිටීමට අපේක්ෂා කරන මොහොතක නැගිට යාම.
  • නිතර නිතර උස් තැන් වලට නැගීමට තැත් කිරීම.
  • අධික ලෙස කතා කිරීම.
  • ක්‍රීඩා/ ක්‍රියාකාරකම් වල දී තම වාරය එනතුරු සිටීමට අපහසු බව.
  • අනෙක් අයට නිතර බාධා කිරීම.
03. ආවේගශීලී බව - Impulsive

  • ආවේගශීලී බව
  • නිතර නිතර ගැටුම් ඇති කර ගැනීම.
මෙම ලක්ෂණ ස්ථාන දෙකක දී හෝ ඊට වැඩි ගණනක දී දැකිය හැකි නම් ADHD තත්වය ඇති බව පැහැදිලිය. පෙරපාසල් අවධියේ දී මූලිකවම රෝගය හඳුනා ගත හැකිය.

දසුන්ගේ ඉහත කී ලක්ෂණ දක්නට ලැබුණු බැවින් ඔහුව මනෝ වෛද්‍යවරයෙකු වෙත යොමු කිරීම කළ යුතු විය. මේ අනුව දසුන්ගේ ගැටළුව ඔහුගේ දෙමාපියන්ට පැහැදිලි කර දිස්ත්‍රික් රෝහලේ මනෝ වෛද්‍ය සායනයට යොමු කරන ලදී.

දසුන්ට ඖෂධීය ප්‍රතිකාර ආරම්භ කරන ලදී. ඔහුගේ අධික්‍රියාශීලී බව අඩු වී සාමාන්‍ය තත්වයට ඔහු පත් වෙමින් සිටී.

දසුන් වැනි අධික්‍රියාශීලී දරුවන් පෙර පාසලේ දීට වඩා පාසලේ දී ප්‍රතික්ෂේප කිරීම් වලට ලක් වේ. අනෙක් ළමයින්ට පහර දීම, නිතර නිතර ආරවුල් ඇති කර ගැනීම, ඉගෙන ගැනීමට උනන්දුවක් නොමැති වීම, පන්ති කමරයේ දී ඉගෙනීමේ කටයුතු වලදී අන් අයට බාධා කිරීම වැනි හේතූන් නිසා මෙවැනි දරුවන් පිළිබඳ නිතර නිතර දරුවන් පිළිබඳ පැමිණිලි දෙමාපියන් වෙත ලැබේ. එමෙන් ම මෙම තත්වය පිළිබඳ ගුරුවරුන්ට හා දෙමාපියන්ට අවබෝධයක් නොමැති වීම නිසා ඔවුන්ව නිතර නිතර කායික හා මානසික දණ්ඩනයන්ට ලක් වේ. නමුත් ඔවුන්ට කායික හා මානසික දණ්ඩනයන් නිසා හික්මීමක් ඇති කර ගැනීමට නොහැකි වීම මත ඔවුන් තව දුරටත් අසරණවේ. එවිට පාසලේ මුරණ්ඩු  එපා කරපු චරිතයක් බවට පත් ව පාසලෙන් නෙරපා හැරිම සිදුවේ. මෙලෙස පාසල් වලින් නෙරපා හැරි ළමයින් පිළිබඳ අප රටේ විවිධ පාසල් වලින් අසන්නට ලැබේ. 

පාසල අප්‍රියජනක ස්ථානයක් වීම මත පාසල අතහැර යන මොවුන් අවසානයේදී මත් පැන් මත් ද්‍රව්‍ය වලට ඇබ්බැහිවීම, අපයෝජනයන්ට ගොදුරුවීම , අපචාරී ක්‍රියා වලට යොමු වීම සිදු විය හැකිය. ඇතැම් විට සමාජයට කරදරකාරී අපරාධකරුවකු වීමට පෙළඹිය හැක. 

මේ නිසා අධික්‍රියාශීලී දරුවන් ගේ මානසික තත්වය වටහා ගෙන ඔවුන් නිසි ප්‍රතිකාරයන්ට යොමු කිරීම හා ඔවුන්ගේ හැකියාවන් වටහා ගෙන ඒ සඳහා අවකාශය සලසා දෙන්නේ නම්, අනාගතයේ ඔවුන් අපරාධකරුවන් වීම වළක්වා ගන්නට හැකි වනු ඇත. 

----- චාමිකා ජනානි ද සිල්වා ------






No comments:

Post a Comment